Platform niewkomers en werk is deel van OpenEmbassy
15/02/2022 – Sandrine Lafay
Vorige week kopte de NOS dat ziekenhuizen en zorginstellingen zich grote zorgen maken over de personeelstekorten in de zorgsector en daarom overwegen personeel van buiten de Europese Unie naar Nederland halen “via verschillende constructies.” Deze oplossing gaat voorbij aan het potentieel dat al aanwezig is in Nederland onder nieuwkomers met een diploma en werkervaring in de zorg, die nauwelijks aan een baan in de zorgsector komen. Opvallend is dat het percentage werkzame buitenlandse gediplomeerde zorgprofessionals in Nederland een stuk lager ligt (2,2%) dan in buurlanden Duitsland (11,9%) en België (12,3%), zo blijkt uit onderzoek van de Adviescommisie voor Vreemdelingenzaken. Laten we eerst investeren in de mensen die hier al zijn, die de expertise en kennis in huis hebben en hiermee de zorg kunnen verrijken. Een goede plek om te beginnen: de BIG-registratie.
De BIG-registratie is een kwaliteitskeurmerk dat in het leven is geroepen om te garanderen dat de kwaliteit van zorg in Nederland gewaarborgd blijft. Voor 13 zorgberoepen (waaronder artsen, verpleegkundigen, tandartsen en fysiotherapeuten) geldt dat dit beroep niet uitgeoefend mag worden zonder een BIG-registratie. Dat het belangrijk is om de kwaliteit van zorg hoog te houden, staat buiten discussie. In het rapport “van asielzoeker tot zorgverlener” identificeert de Adviescommisie voor Vreemdelingenzaken het complexe, langdurige en prijzige traject om de BIG-registratie te behalen echter als een van de belangrijkste hindernissen voor nieuwkomers met een achtergrond als zorgprofessional om hun oorspronkelijke beroep in Nederland uit te oefenen. Edu4u, dat zich inzet voor gelijke kansen voor nieuwkomers in de zorgsector, constateert dat het proces om de BIG-registratie te behalen voor buitenlands gediplomeerde artsen en verpleegkundigen zo ontmoedigend werkt, dat sommigen besluiten er niet eens aan te beginnen.
“ De BIG-registratie moeten nieuwkomers vooral op eigen kracht doorlopen en zij ondervinden daarbij vooral veel tegenwerking, het is eigenlijk meer een soort hordeloop dan dat het een begeleidingstraject is”
Sonja Avontuur – senior onderzoeker ACVZ
Eén van de belangrijkste obstakels binnen het proces om tot de BIG-registratie te komen is het feit dat mensen die aan dit proces beginnen, dit heel zelfstandig moeten doen en hier weinig tot geen ondersteuning bij krijgen. Er is immers geen officieel opleidingsinstituut aan de assessment procedure verbonden. Eeyad Al Okla, die inmiddels zijn eigen tandartspraktijk in Rotterdam heeft, geeft aan dat hij alleen al 2 maanden bezig was om uit te vinden uit welke onderdelen het proces bestond. Begeleiding gedurende het traject kan hier veel verschil maken, zien bijvoorbeeld het UAF en Edu4u, die beiden wel die ondersteuning bieden.
Ook het financiële aspect speelt een belangrijke rol. Dat sommige gemeenten vooral inzetten op het zo snel mogelijk financieel onafhankelijk maken van mensen maakt dat er aangemoedigd wordt te kiezen voor de snelle weg naar werk in plaats van het onzekere traject van de BIG-registratie. Dit beleid draagt eraan bij dat sommigen buitenlands gediplomeerde zorgprofessionals ervoor kiezen niet te beginnen, of niet eens actief gewezen worden op de mogelijkheid om hun oude beroep weer op te pakken. Daarbij komt dat de toetsen en voorbereidingscursussen prijzig zijn. Voor artsen en tandartsen komt dit voor het gehele traject al snel uit op zo’n vier- tot vijfduizend euro. Het UAF biedt hierin ondersteuning aan gevluchte nieuwkomers, maar geeft ook met klem aan dat dit een taak van de overheid zou moeten zijn.
Tot slot kunnen er op verschillende momenten in het traject wachttijden ontstaan, omdat de BIG-registratie uit verschillende stappen bestaat. Voor het lopen van coschappen kan de wachttijd voor artsen tot wel 2 jaar oplopen. De lange duur van een BIG-registratie traject maakt het kostbaarder en onaantrekkelijker om te doorlopen.
Om beter gebruik te maken van de potentie die al aanwezig is, zal de weg voor nieuwkomers naar werk in de zorgsector makkelijker gemaakt moeten worden. Het wegnemen van wettelijke en administratieve obstakels en het versnellen en vereenvoudigen van het erkennen van buitenlandse diploma’s zijn hierin belangrijke voorwaarden, zo stelt de ACVZ in het bovengenoemde rapport. Het rapport leidde tot een reactie in de Tweede Kamer, waar in mei 2021 een motie werd aangenomen voor het “wegnemen van wettelijke en administratieve hindernissen voor het in de zorg inzetten van statushouders.”
Als een gevolg werd door VWS een werkgroep in het leven geroepen om met concrete voorstellen te komen die begin 2022 aan de Tweede Kamer voorgelegd zullen worden.
Tot deze stappen behoren:
Deze eerste stappen geven in zekere zin een switch aan in de benadering vanuit VWS. Bauke Leijenaar, voorzitter van de Commissie Buitenlands Gediplomeerden Volksgezondheid (CBGV) van het Ministerie van Volksgezondheid die adviseert bij aanvragen voor herregistratie in het BIG-register, geeft aan dat de commissie haar taak altijd strikt heeft gezien als “toetsen, niet begeleiden.” Met het aanstellen van consulenten en het ruimte maken voor het beantwoorden van vragen, wordt hier een andere richting gekozen.
Het UAF, stichting voor gevluchte studenten en professionals, spreekt zich al jaren uit voor het sneller en soepeler inzetten van de kennis en expertise van gevluchte zorgprofessionals. Petra Veltman, projectleider zorg bij het UAF, geeft aan dat met het instellen van de werkgroep en de korte lijntjes die hiermee zijn ontstaan al belangrijke stappen zijn gezet. Toch ziet het UAF nog verschillende obstakels die met de huidige plannen nog niet weggenomen worden. Als wij de actiepunten van het UAF combineren met de inzichten die we met het Platform Nieuwkomers & Werk hebben opgedaan, komen we tot de volgende actieagenda:
In de kern gaat het om een shift in de mindset en daarmee ook de manier waarop de procedure ingestoken wordt. De nadruk vanuit beleidsmakers lijkt nu te liggen op het beschermen van de markt en de kwaliteit van zorg. Daarmee wordt voorbij gegaan aan de vraag: wat kunnen we doen om deze persoon, die al een diploma, kennis en ervaring heeft, zo snel mogelijk te laten bijdragen? Als we deze vraag centraal kunnen stellen op een manier waarop de kwaliteit van zorg gewaarborgd blijft, creëren we een systeem waarin nieuwkomers met een zorgachtergrond op hun eigen niveau kunnen bijdragen aan de maatschappij en tegelijkertijd de personeelstekorten in de zorg verkleint worden door het inzetten van het potentieel dat hier al aanwezig is.
—
Dit artikel is gebaseerd op de inzichten die wij ophaalden tijdens het webinar dat wij op 11 januari 2022 organiseerden over dit onderwerp. Kijk deze hier terug.
Ook komen hierin veel punten terug die door het UAF uiteen zijn gezet in hun “Vijfpuntenplan voor gevluchte zorgprofessionals.” Lees dat hier.