Platform niewkomers en werk is deel van OpenEmbassy
26-09-2019
Het is van belang om het proces van diplomawaardering zo snel mogelijk te starten. Via onderstaande stappen lees je hoe je dat moet doen.
Je hebt de volgende documenten nodig:
Aanvraag doen
Het duurt soms lang voordat je de diplomawaardering krijgt. Het kan 2 maanden duren.
23-09-2019
Je bent nieuw in Nederland en wil graag aan het werk. Hoe weet je wat jouw mogelijkheden zijn? Wij vroegen het verschillende nieuwkomers en dit waren de tips:
In het begin is het erg belangrijk om jezelf af te vragen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. “Probeer niet alleen te focussen op het beroep dat je ooit hebt gedaan. Je bent in een nieuw land. Denk ook opnieuw na over je toekomst.”
Neem contact op met je klantmanager/werkconsulent van de gemeente en vraag naar de mogelijkheden. “Ik heb nog nooit gewerkt. Ik wist niet wat er mogelijk was. Mijn klantmanager vertelde mij over een opleiding die ik kon volgen op het MBO. Daar ben ik mee gestart. Dit biedt goede kansen voor een baan.”
Plaats een oproep op sociale media, bijvoorbeeld op Facebook of LinkedIn. “Een vriendin van mij werkt in de zorg. Zij heeft mijn oproep gedeeld en daardoor ben ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek bij een verpleeghuis. Ik had nooit gedacht dat ik in deze sector aan de slag zou gaan. Soms is het fijn als mensen met je meedenken. Zij zien soms mogelijkheden voor jou, die je zelf niet ziet.”
Doe ene beroepentest op internet. “Ik was lasser in Syrië. Ik was altijd op zoek naar een baan als lasser in Nederland. Toen ik de beroepentest had gedaan, kwam ik erachter dat er in Nederland heel veel beroepen zijn die ik met mijn werkervaring ook kan doen. Dit vergroot mijn kansen op werk.”
Wil je deze stappen samen met iemand doen? Download de Welcome app en stel je vraag!
30-09-2019
Je weet nu wat je wat jij wilt en wat jouw mogelijkheden zijn. Hoe ga je nu op zoek naar werk?
Wij vroegen het verschillende mensen en dit zijn de tips:
Het is belangrijk om een CV te maken. Je kunt bijvoorbeeld naar werk.nl gaan om een CV te maken.
“Ik had nog nooit van een CV gehoord. In mijn eigen land ging ik gewoon langs een werkplaats, liet ik zien wat ik kon en dan mocht ik vaak al de volgende dag beginnen. In Nederland gaat dat anders. Je moet een CV hebben. Mijn klantmanager heeft mij hierbij geholpen.”
Het CV bestaat vaak uit 5 onderdelen:
Persoonlijke gegevens zijn je naam en contactinformatie (telefoonnummer, adres, email). Je kunt ook je geslacht, geboortedatum, geboorteplaats en verblijfstatus op je CV zetten. Dit is niet verplicht, maar wel normaal.
Je persoonlijke presentatie (of profiel) is een korte beschrijving van jezelf. Je vertelt wie je bent en wat je kunt. De persoonlijke presentatie is bij voorkeur kort.
Je werkervaring beschrijft welk werk je hebt gedaan. Je maakt een lijst van alle belangrijke banen. Het is met name belangrijk om de banen te noemen die relevant zijn voor de functie. Noem de functie (beroep), de werkgever, de startdatum, de einddatum, het aantal uren per week, en de taken. Het is belangrijk dat u uw taken zo goed mogelijk omschrijft. De taken geven een goed beeld van wat je allemaal kan. Je kunt ook onbetaald werk opschrijven. Bijvoorbeeld dat u helpt bij de moskee of kerk. Ook dit geeft een goed beeld van wat je allemaal kunt. Het is met name belangrijk om de banen te noemen die relevant zijn voor de functie.
Beschrijf welke opleidingen of cursussen je hebt gevolgd. Noem de naam van de opleiding, de naam van de instelling, de startdatum, de einddatum, of je een diploma hebt gekregen.
Vaardigheden, competenties en interesses beschrijven waar je goed in bent. Je schrijft op welke talen je spreekt, welke (Nederlandse) rijbewijzen je hebt, waar je goed in bent, en wat je doet in je vrije tijd.
“Toen ik eenmaal wist dat ik installatiemonteur wilde worden, heb ik mij ingeschreven bij Randstad, Tempo-Team en Unique. Ik kreeg iedere dag een aantal vacatures van installatiemonteur opgestuurd. Nu ben ik sinds twee maanden aan het werk.”
“Ik heb op Facebook en LinkedIn gepost dat ik op zoek ben naar een baan in de horeca. Een vriend van mij werkt bij een Italiaans restaurant. Hij heeft aan zijn baas gevraagd of hij nog iemand nodig had. En ik had geluk, want ik mocht langskomen op gesprek.”
“Ik heb een afspraak gemaakt met mijn klantmanager van de gemeente en gevraagd of zij mij kan voorstellen op vacatures. Met sommige bedrijven heeft de gemeente goed contact. Mijn klantmanager heeft mij bij verschillende vacatures voorgesteld en mijn CV doorgestuurd. Nu werk ik als receptioniste. Ik vind het echt leuk om te doen.”
Wil je deze stappen samen met iemand doen? Download de Welcome app en stel je vraag!
17-10-2019
Je hebt een leuke en interessante vacature gevonden. Super! Nu is het tijd om een goede sollicitatiebrief te schrijven, waarin je iets vertelt over jezelf, je werkervaring, studies en vaardigheden, met natuurlijk als doel om te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De vraag is alleen, hoe begin je?
Wij vroegen het aan een aantal mensen dit zijn de tips:
Voordat je reageert op de vacature, moet je jezelf een aantal vragen stellen. Is er een opleiding nodig voor de functie en zo ja, welke? Wat zijn de taken van de functie? Om hoeveel uren gaat het? Welke vaardigheden worden er van je gevraagd?
Sluit de vacature aan op wat je te bieden hebt? Geweldig! Dan is het belangrijk dat je voor jezelf duidelijk weet te verwoorden wat je zo leuk vindt aan de functie en het bedrijf/organisatie, of je voldoet aan de eisen die ze stellen en waarom jij de geschikte kandidaat bent.
Houd hierbij rekening met de volgende tips:
Stuur je brief samen met je CV op naar de contactpersoon die in de vacature vermeld staat. Gebruik als onderwerp in je email: “Sollicitatie naar (NAAM FUNCTIE)”. Schrijf in de mail kort dat je solliciteert naar aanleiding van de vacature (NAAM FUNCTIE) en dat je uitkijkt naar een reactie van het bedrijf.
Kom je er nog niet uit? Hier is een voorbeeld van een opzet van je sollicitatiebrief:
GVB (schrijf de naam op van het bedrijf waar je solliciteert)
Jacob Catsstraat
1062 HD
Amsterdam
Ter attentie van: de heer Redert, (schrijf de naam op van de contactpersoon van het bedrijf)
Amsterdam, 26-9-2019 (plaats en de dag waarop je de brief schrijft)
Betreft: sollicitatiebrief voor de vacature van chauffeur (onderwerp)
Geachte heer/mevrouw Redert, (achternaam contactpersoon en keuze maken heer of mevrouw),
Op uw website zag ik een vacature voor chauffeur. Door middel van deze sollicitatiebrief solliciteer ik op deze vacature. (openingszin)
Het werken bij de GVB lijkt mij fantastisch. De GVB is een grote vervoersorganisatie in Amsterdam. Ook kan ik mij daar ontwikkelen. Daarom solliciteer ik bij u. Graag hoor ik bij de grootste en beste vervoerder van Amsterdam. (motivatie)
In Syrië heb ik de afgelopen tien jaar gewerkt als chauffeur. Dit werk deed ik als taxichauffeur en als buschauffeur. In mijn werk als chauffeur was ik aardig tegen mensen. Goed zijn tegen klanten is belangrijk. Ook moest je tegen stress kunnen. Ik heb een groot rijbewijs, dus ik kan bussen en vrachtwagens besturen. In Nederland zal ik opnieuw examen moeten doen. Als persoon ben ik sociaal. Ik maak graag een praatje en hou van samenwerken. Ik heb veel rijervaring. Daarom ben ik geschikt voor de functie. U zoekt iemand die houdt van contact met anderen en die ervaring heeft als chauffeur. (over jezelf)
Ik hoop dat u enthousiast bent door mijn brief. U kunt mij altijd bellen of mailen. Graag vertel ik meer. (afsluitende zin))
Met vriendelijke groet,
Regina Alwari (voornaam en achternaam van de kandidaat)
Wil je een van deze stappen met iemand samen doen? Download de Welcome app en stel je vraag!